Sunday, July 6, 2008

Kenapa muzik rock sekarang tidak memberi impak yang kuat berbanding dengan muzik rock dulu?

Pada pendapat rockers sekalian, kenapa muzik rock dulu lebih memberi impak kepada golongan remaja sekarang? Muzik rock era 80-90an masih lagi berkumandang di corong-corong radio dan menjadi halwa telinga kepada kita semua golongan rockers sekalian. Sehinggakan ada yang menjadikan muzik rock era ini sebagai ringtone untuk telefon bimbit mereka, lagu wajib di pusat-pusat karaoke dan pusat-pusat jamming. Adakah impak ini disebabkan lirik dan muzik lagu-lagu ini berkualiti ataupun mentaliti masyarakat kita yang menyukai perkara ataupun benda yang evergreen yang dapat mengimbau nostalgia dulu?

6 comments:

sjankan said...

Halo Halo ini nak idupkan Zaman batu ke? Muzik rock adalah satu Muzik yang tidak bertamadun dan tidak bermaruah ! Maka tidak hairanlah rakyat yang bijak bijaksana menolak dan menafikan Muzik ini .

Faktor seterusnya kenanyakan kump rock ini adalah scholl dropout..pelajaran pun ntah kemana manalah depa reti majkan industri muzik ini.

dan akhir sekali Rock tak ada WORLD macam MAWI worldddddddddddd

Anonymous said...

alo brader jankan, muzik rock ni org tertentu je yg boleh menjiwai kalo org mcm lu brader memang la xleh sebab dari kecik lu dengar lagu keroncong je. kalo lu x percaya cuba lu tanya org2 bijak pandai kt malaysia ni mesti jiwa rock tu ada. sapa yg schooll dropout sebenarnye, lu la brader, eja 'kebanyakkan' pun x betul satu lagi 'school' bukan 'scholl'.

Anonymous said...

Macam tajuk esei untuk budak sekolah je , topik-topik oleh bolger ini.

Grow Up !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

dunia rock 80 an memberi impak yang sangat besar dalam bidang musik dunia dan tanah air. tanda tanya yang timbul skrg, kenapa rock zaman millenium xdpt beri impak yg besar? mudah cerita....rockers 80 an lebih survival..boleh berdikari..daripada kena kutuk sampailah kena sanjung. rock skrg ni banyak yang hampeh..nama je rock..tapi bila nyanyi boleh nangis,,kecuali yg betul2 rockers.

dengan 16 track boleh hasilkan musik yg berkualiti..komposer yg bagus. mslh bermula biola tiba era 90 an. masa tu dah byk rockers yg pandai cintan cintun. komposer pun byk yg xda rambut...buat lagu cintan nk mampus. 80 an pun ada jugak...tp kualiti mmg best. rock skrg dh byk cmpur pop. bodoh betul!!! tp rasanya saudara sjankan tu mmg xtau apa2 psal musik rasanya. bagi komen pun ntah apa2. org lain je yg bijaksana, tp rasanya dia xbijaksana kot !!!!
sampai sini je dulu.....

Anonymous said...

Nampaknya saudara SJANKAN ni minat benar dengan Mawi wooorrrllllldd.

Patut la pandangan beliau tidak matang, dengar muzik budak hingusan macam Mawi yang sendiri tidak tahu menyanyi malah tidak gheti apa makna muzik sebenarnya. Menang AF atas platform populariti, bukan bakat.

Jadi rakyat yang bijaksana menerima muzik macam Mawi? Hahahaha, katak bawah tempurung la ko ni SJANKAN!!!

Cengkenit said...

adik sjankan telur dah bebulu ke belum?...kalau belum jgn masuk sini ye dik...pegi nenen mak dulu...